Korona Gór Świętokrzyskich

W obecnym roku szkolnym klasy czwarte realizują innowację pedagogiczną „Zdobywcy Korony Gór Świętokrzyskich”, której pomysłodawczyniami i realizatorkami są panie dyrektor Katarzyna Szumańska, Ewa Maciejewska i pan Mirosław Sotkiewicz. Celem tego projektu jest poznanie walorów krajoznawczo-turystycznych i historycznych Gór Świętokrzyskich, popularyzacja turystyki pieszej wśród młodzieży szkolnej oraz promocja aktywności fizycznej, zdrowego stylu życia, a także aktywnego wypoczynku.

Korona Gór Świętokrzyskich to 28 najwyższych szczytów poszczególnych pasm i grzbietów Gór Świętokrzyskich. Większość szczytów KGŚ leży w województwie świętokrzyskim, jedynie dwa z nich: Altana należąca do Wzgórz Niekłańsko-Bliżyńskich oraz Fajna Ryba w Paśmie Przedborsko-Małogoskim znajdują się odpowiednio w województwach mazowieckim i łódzkim.

Wszyscy uczniowie klas czwartych podjęli się tego wyzwania i pragną zdobyć wszystkie dwadzieścia osiem szczytów, aby uzyskać Odznakę Korony Gór Świętokrzyskich. Potwierdzeniem zdobycia poszczególnych szczytów będzie wpis w książeczkę dokonany przez pana Mirosława Sotkiewicza – przewodnika PTTK.

Trzymamy kciuki za wędrowców i życzymy bezpiecznych szlaków.

Mapa Korony Gór Świętokrzyskich .

Zdjęcia dotyczące projektu znajdują się w Galerii.

I etap. Rajd Integracyjny Klas Czwartych.

25 września 2019 r. klasy czwarte uczestniczyły w „III Rajdzie Integracyjnym Klas Czwartych”. Uczniowie, pod opieką przewodnika pana Mirosława Sotkiewicza, pań dyrektor oraz wychowawców, wyruszyli z Masłowa do Ciekot. Idąc szlakiem czerwonym – grzbietem Pasma Masłowskiego zdobyli Klonówkę (473 m n.p.m.) – jeden z 28 szczytów na liście „Korony Gór Świętokrzyskich”, które uczniowie zamierzają zdobyć w celu uzyskania „Odznaki Korony Gór świętokrzyskich”. Podczas wędrówki uczniowie mieli okazję podziwiać widoki z platformy widokowej w okolicach Klonówki, zobaczyć rezerwat przyrody Diabelski Kamień oraz wziąć udział w grzybobraniu. Ponadto, uczniowie zaangażowali się w akcję „Sprzątanie Świata”. Nagrodą za wytrwałość były zabawy integracyjne przy ognisku w Ciekotach oraz smażona kiełbaska. W Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom” uczniowie mogli zwiedzić Rodzinny Dworek Stefana Żeromskiego oraz wziąć udział w grze terenowej „Azymut na Żeromskiego”. Mimo różnorodnej pogody humory wszystkim dopisywały i większość uczestników już „złapała” bakcyla pieszego wędrowania.

zdjęcia w Galerii - Korona Gór Świętokrzyskich - I etap

II etap. Glinianki- Góra Zamkowa- Góra Zelejowa

22 października 2019 r. klasy czwarte zrealizowały II etap innowacji pedagogicznej „Zdobywcy Korony Gór Świętokrzyskich” zdobywając trzy kolejne szczyty. Wędrówkę rozpoczęliśmy ukryci we mgle w Jedlnicy i idąc pasmem o sympatycznej nazwie Grzywy Korzeczkowskie zdobyliśmy szczyt Glinianki (336 m). Trasa była lekka, bo tylko delikatnie pnąca się w górę i większość wędrówki przebyliśmy leśną głuszą skąpaną w złotych jesiennych liściach.

Następnie udaliśmy się na Górę Zamkową  (367 m), gdzie zwiedziliśmy Zamek Królewski w Chęcinach i poznaliśmy jego historię oraz fragment burzliwych dziejów Polski. Weszliśmy na wieżę  widokową, z której podziwialiśmy roztaczającą się panoramę Gór Świętokrzyskich i ziemi kieleckiej.

Kolejnym etapem naszej wędrówki była Góra Zelejowa (372 m), która jest rezerwatem przyrody nieożywionej. Po dość wyboistym i zarośniętym odcinku szlaku doszliśmy do marmurołomu i punktu widokowego, z którego mogliśmy podziwiać ślady dawnego górnictwa w kamieniołomie i na własne oczy zobaczyć "różankę zelejowską", czyli kalcyt o niepowtarzalnym wzorze, z której najstarsze znane wyroby znajdują się w katedrze.

Piękna pogoda sprawiła, że mogliśmy doświadczyć słynnej złotej polskiej jesieni i podziwiać krajobrazy mieniące się odcieniami rudego, żółci, czerwieni i brązu, więc mimo dużej ilości kilometrów do przejścia widoki rekompensowały nam odczucie zmęczenia.

zdjęcia w Galerii - Korona Gór Świętokrzyskich - II etap

III etap -  Telegraf - Biesak

18 listopada 2019 r. klasy czwarte uczestniczyły w kolejny etapie zdobywania odznaki Korony Gór Świętokrzyskich. Tym razem zdobyły kolejne dwa szczyty Telegraf (406 m. n.p.m.) oraz Biesak (381 m. n.p.m.). Wędrówkę swoją rozpoczęliśmy w dzielnicy Kielc Bukówka, skąd niebieskim szlakiem udaliśmy się w kierunku najwyższego szczytu Pasma Dyminskiego. Po drodze nawiedziliśmy Cmentarz Jeńców Radzieckich, następnie leśną ścieżką dotarliśmy na Telegraf, gdzie znajdują się pozostałości starego wyciągu, nowy wyciąg oraz maszt antenowy. Jednak przede wszystkim rozpościera się tam widok na piękną panoramę Kielc.

Następnie przeszliśmy szlakiem na Górę Hałasę, u której podnóża spotkaliśmy żołnierzy z  Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych w Kielcach. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć i wymianie pozdrowień udaliśmy się w kierunku Pierścienicy, potocznie nazywanej „Skocznią” (367 m n.p.m.). Na szczycie Pierścienicy mieliśmy czas na odpoczynek, który umilaliśmy sobie śpiewając piosenki Majki Jeżowskiej w formie przygotowania klasy IV a do apelu. Z tego miejsca podziwialiśmy również panoramę miasta i rysujące się na horyzoncie Wzgórza Tumlińskie.

Po zasłużonym odpoczynku udaliśmy się prowadzącym przez las szlakiem w kierunku Biesaka w Paśmie Posłowickim. Wejście nie sprawiło nam większych trudności, ale trudno nam było znaleźć sam szczyt, gdyż nie jest on trwale oznaczony. Zejście ze szczytu usłane było złotymi, jesiennymi liśćmi dlatego czasem zejście nasze łączyło się ze ślizgiem, co wprawiało nas w wielkie rozbawienie. Po dotarciu do Słowika komunikacją miejską udaliśmy się do Kielc.

zdjęcia w Galerii - Korona Gór Świętokrzyskich - III etap

Etap IV - Karczówka

12 grudnia 2019 r. klasy czwarte przystąpiły do czwartego już etapu zdobywania Odznaki Korony Gór Świętokrzyskich. Do listy zdobytych szczytów dołożyliśmy Karczówkę (340 m. n.p.m.), która leży w Paśmie Kadzielniańskim, ale w granicach administracyjnych Kielc. Szczyt znajduje się na terenie Rezerwatu Karczówka wchodzącego w skład Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego.  Wędrówkę rozpoczęliśmy w dzielnicy Kielc o tej samej nazwie - Karczówka. Podejście na szczyt Karczówki nie jest ani długie ani trudne, więc idąc wybrukowaną drogą dość szybko doszliśmy do punktu widokowego na szczycie, z którego rozciąga się rozległa panorama na Kielce i leżące na północy pasma Gór Świętokrzyskich. Na szczycie oglądaliśmy pozostałości dawnych prac górniczych w postaci rowów poeksploatacyjnych oraz zbiorową mogiłę bezimiennych powstańców styczniowych z roku 1963. Pomnik upamiętnia powstańców, którzy zmarli w większości przypadków, na skutek odniesionych ran, w klasztorze na Karczówce.

Głównym obiektem, który zwiedziliśmy, był kościół pw. Św. Karola Boromeusza oraz kaplica św. Barbary, z rokokowym posągiem świętej z XVII w. wykonanej z samorodka rudy ołowiu –galeny, znalezionego w szybach na Karczówce. Weszliśmy też na dziedziniec klasztoru wzniesionego w XVII wieku, którym opiekują się księża Pallotyni, a w którym wcześniej mieszkał zakon bernardynów. Nie udało nam się wejść na wieżę kościelną, dlatego zamierzamy tu wrócić i móc z innej perspektywy podziwiać okoliczną panoramę.

zdjęcia w Galerii - Korona Gór Świętokrzyskich - IV etap

Etap V – Sikorza - Otrocz

16 stycznia 2020 r. wybraliśmy się na rajd pieszy w celu zdobycia kolejnych szczytów Gór Świętokrzyskich. Tym razem udaliśmy się w okolice Niestachowa, a dokładnie z miejscowości Brzechów wyruszyliśmy  szlakiem niebieskim na górę Sikorza (361 m n.p.m.), najwyższą górę w Paśmie Brzechowskim.  Na szczycie nie znaleźliśmy żadnej tabliczki, ani informacji o tym, gdzie jest wierzchołek  góry. Ponadto szczyt porośnięty był gęstym lasem, a  my osnuci byliśmy poranną mgłą. Na szczycie doszliśmy do wniosku, że jesteśmy szczęściarzami, iż Pan Sotkiewicz jest przewodnikiem  PTTK, dzięki czemu jesteśmy pewni, że docieramy do wyznaczonych celów i miejsc.

Po zdobyciu Sikorzy udaliśmy się do Niestachowa, skąd także szlakiem niebieskim, umiejscowionym pomiędzy domami i zabudowaniami, wyruszyliśmy na górę Otrocz (372m n.p.m.), najwyższy szczyt pasma zwanego Grupa Otrocza. Tu także nie znaleźliśmy żadnego oznakowania szczytu, ale dowiedzieliśmy się, że góra ta jest częścią Świętokrzyskiego Szlaku Papieskiego Św. Jana Pawła II, dzięki czemu włączyliśmy się w realizację zadań naszej szkoły w ramach projektu „Dar na 100” – z okazji setnej rocznicy urodzin św. Jana Pawła II.

Pogoda w tym dniu, mimo porannych mgieł, cudnie nas zaskoczyła. Mimo, że z Góry Otrocz również nie zdołaliśmy zobaczyć żadnych widoków, to  słonko zaczęło się przebijać przez gałęzie i pnie drzew. Na szczycie doświadczyliśmy kąpieli słonecznych, a styczniowa aura już dawała odczuć nadchodzącą wiosnę. Część wędrowców zaczęła przejawiać swoje zainteresowania fotografią i chciała uchwycić piękno przyrody w pamięci swoich telefonów.

zdjęcia w Galerii - Korona Gór Świętokrzyskich - V etap

Etap VI - Sosnowica

27 lutego 2020 r. wykonaliśmy kolejny etap wędrówki w celu zdobycia  już dziesiątego szczytu z listy „Korony Gór Świętokrzyskich”. Przygodę swoją rozpoczęliśmy na dworcu kolejowym w Kielcach, skąd pociągiem pojechaliśmy do Tumlina, a stamtąd pieszo udaliśmy się w kierunku góry Sosnowica (413 m.n.p.m). Wędrowaliśmy szlakiem czerwonym przez Wzgórza Tumlińskie napotykając na swej drodze liczne przeszkody, gdyż leśna droga była bardzo podmokła i często błotnista. Zmuszeni byliśmy przechodzić przez powalone  pnie drzew, a przede wszystkim przez utworzoną przez opiekunów  kładkę, w celu przedostania się na drugą stronę wartkiego strumienia. W tym dniu mieliśmy również okazję poszerzyć swoją wiedzę historyczną. We wsi Siodła odwiedziliśmy pomnik upamiętniający sformowany 15 sierpnia 1944 roku 4 Pułk Piechoty Legionów Armii Krajowej i wysłuchaliśmy gawędy o działaniach żołnierzy polskich podczas II wojny światowej w Puszczy Świętokrzyskiej.

Pełni wrażeń z radością zauważyliśmy, że liczba pieczątek w naszych książeczkach wzrasta, a przede wszystkim odkryliśmy, że wzrasta również wiedza o naszym regionie – naszej małej ojczyźnie.

zdjęcia w Galerii - Korona Gór Świętokrzyskich - VI etap

Etap VII – Grząby Bolmińskie i Miedzianka

7 października 2020 r., po ponad półrocznej przerwie w realizacji innowacji pedagogicznej spowodowanej sytuacją epidemiologiczną w kraju, uczniowie klas piątych, udali się na szlak turystyczny w celu zdobycia kolejnych szczytów z listy Korony Gór Świętokrzyskich.

W tym dniu zdobyliśmy kolejne dwa szczyty leżące w niewielkiej od siebie odległości: Grząby Bolmińskie (330 m n.p.m) i Górę Miedzankę (354 m n.p.m). W sumie zdobyliśmy już 12 z 28 ośmiu szczytów.

Wędrówkę naszą rozpoczęliśmy od przejazdu autokarem, w którym ze względów sanitarnych podróżowaliśmy w specjalnie na tę okazję przygotowanych maseczkach z logo „Zdobywców Korony Gór Świętokrzyskich”. Idąc z Jedlnicy szlakiem żółtym biegnącym polnymi drogami wśród łąk i pól doszliśmy do najwyższego punktu Grząb Bolmińskich, który jednocześnie jest najniższym ze wszystkich szczytów Korony Gór Świętokrzyskich 330 m n.p.m.. Po zdobyciu tego pasma górskiego nadal szlakiem żółtym biegnącym w dużej części przez las udaliśmy się w kierunku wsi Miedzianka, gdzie weszliśmy w obręb rezerwatu przyrody nieożywionej. Zauroczeni krajobrazem przypominającym skałki Jury Krakowsko-Częstochowskiej weszliśmy na szczyt, który jest najbardziej wysuniętym na północny zachód wzniesieniem  Pasma Chęcińskiego. Nazwa szczytu Miedzianka pochodzi od występującej tam i kiedyś wydobywanej na szeroką skalę rudy miedzi, ale obecnie mogliśmy jedynie zobaczyć zbocze podziurawione licznymi szybami i ukrytymi sztolniami pokopalnianymi. Ze szczytu Miedzianki mogliśmy podziwiać rozległą panoramę pięknych świętokrzyskich widoków.

Oprócz radości związanej z możliwością wędrowania i czerpania z uroków pięknej pogody cieszyliśmy się również tym, że nie mieliśmy zbyt dużo pracy przy sprzątaniu szlaku. Ze względu na to, że włączyliśmy się w akcję „Sprzątanie Świata” zaopatrzeni byliśmy również w worki na śmieci i rękawiczki ochronne, jednak ze względu na to, że szlak był na prawdę czysty niewiele uzbieraliśmy śmieci. Uczennice kl. 5b z wielką zaciętością zaglądały w każde krzaczaste zakamarki, ale niewiele znajdowały. Cieszy nas to, że jednak są miejsca, które turyści szanują i zostawiają po sobie porządek.